Rijpvorming op de achterzijde van de koelkast is heel normaal. Als de motor aan zal slaan gaat het koelmiddel circuleren en wordt de verdamper aan de achterkant koud. Afhankelijk van de ingestelde temperatuur kan dit oplopen van -11 tot -30 graden Celsius. Indien de producten te veel naar achteren staan of zelfs de achterwand raken kunnen deze bevriezen. Zorg dus voor voldoende afstand t.o.v. de achterwand. Op een warme zomerdag of als de deur wat langer open is geweest kan de laag dus wat dikker worden.

Zodra de motor stopt en de verdamper de ingestelde temperatuur heeft bereikt begint de ontdooifase. Het ijs wordt water en zal naar beneden druppelen in het dooiwater-gootje.
Wegens aanscherpende eisen zijn de koelkasten tegenwoordig relatief koud. Toestellen slaan regelmatig om de 15 min. aan en uit.
De huidige energiezuinige koelapparaten zijn gemaakt en functioneren het beste op kamertemperatuur 20 graden Celsius. Plaatsen we het toestel in een koude garage of een koude schuur zal de koelcapaciteit sterk afnemen. De ouderwetse freon koelkasten hadden andere eigenschappen en was de invloed van de omgevingstemperatuur minder . Een nieuw toestel met iso-butaan /pentaan als koelmiddel plaatsen in een koude schuur is dus zinloos.